Bieg terminów na rozpatrzenie spraw nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu
W okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID bieg terminów w postępowaniach administracyjnych nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu na ten okres.
Ustawa z dnia 2 marca 2020r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020 poz. 374 ze zmianami) wprowadziła zmiany w zakresie biegu terminów postępowań administracyjnych.
Terminy w postępowaniach administracyjnych zostały zawieszone, jednak należy pamiętać, że każda ze stron postępowania administracyjnego może skutecznie dokonywać w tym czasie czynności, co będzie miało znaczący wpływ na ostateczne rozstrzygnięcie.
Prawa i obowiązki zarówno po stronie obywatela jak również pracownika wykonującego szereg czynności związanych z prowadzonym postępowaniem w danej sprawie, zmierza do załatwienia sprawy w drodze decyzji administracyjnej. Obowiązek ten regulują zasady ogólne Kodeksu postępowania administracyjnego, między innymi:
1. zasada informowania stron o okolicznościach faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania administracyjnego;
2. zasada czynnego udziału w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwienie stronie wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań, zasada szybkości i prostoty,
3. zasada pisemności załatwiania spraw.
Miejmy na uwadze, że organy czuwają nad tym, aby strony i inne osoby uczestniczące w postępowaniu nie poniosły szkody z powodu nieznajomości prawa i w tym celu udzielają im niezbędnych wyjaśnień i wskazówek.
W czasie trwającej obecnie epidemii a co się z tym wiąże utrudnionym osobistym dostępem do instytucji, jak też ze względu na ograniczone możliwości w poruszaniu się, bezpośredni kontakt wydaje się być barierą trudną do pokonania ale nie niemożliwy.
Należy wskazać, że oprócz osobistego kontaktu z instytucjami można się kontaktować się pisemnie, telefonicznie, za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Korespondencja nie musi być dostarczana osobiście. Dostarczenie za pomocą innych środków łączności dopuszcza sam ustawodawca.
Co do wydłużenia terminów również można temu zapobiec. Organ, który zgromadzi materiał niezbędny do wydania decyzji zobowiązany jest do niezwłocznego załatwienia sprawy. Receptą na sukces w tym trudnym czasie to dobra komunikacja i współpraca z organem prowadzącym postępowanie.